Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Checklista för tonalitet i bild

Obs! Exempelbilder kommer

För att uppnå ett enhetligt uttryck för Lunds universitet finns några saker att tänka på. Det går sällan att applicera samtliga punkter på en enskild bild. Tänk i stället på vilket intryck besökaren får av helheten på sidorna du bildsätter.

Genväg till checklistor för olika bildtyper: 

Bilderna som visar upp Lunds universitet

  • är autentiska och uppfattas inte som arrangerade
  • visar nya sidor, intressanta vinklar och perspektiv på Lunds universitet
  • förmedlar ämnesbredden och de möjligheter till tvärvetenskapliga samarbeten det medför
  • visar teknologi och modern teknik i bakgrunden där det är relevant
  • visar kombinationen av den moderna och den traditionella stadsmiljön som särskiljer oss från många universitet och högskolor
  • visar upp den speciella miljön i staden som ofta framhålls av studenter och forskare som kommer till Lund
  • visar nya sidor av saker, platser och människor
  • är gärna tagna på olika avstånd.

Checklistor för olika bildtyper

Checklistorna nedan innehåller punkter som är mer specifikt kopplade till olika bildtyper. Till varje checklista kommer också finnas bildexempel för att förtydliga och inspirera.

Bilder till porträtt av studenter och forskare

  • Mental vakenhet och intellektuellt djup
    Visa engagemang, nyfikenhet, passion och driv hos personen du porträtterar, till exempel genom blickar och kroppsspråk. Skratt och leenden kan finnas med men dominerar inte bilden.
  • Lågmält självförtroende
    Visa personer som känner trygghet och stolthet i sin kompetens utan behov av att skryta eller visa kaxighet – ett lugn och en äkthet som inger förtroende.
  • Lugn miljö 
    Välj bilder med personer i lugna, ordnade och strukturerade miljöer.
  • Livet utanför studierna
    Visa studentlivets bredd. Visa till exempel Studentafton jämte karneval, engagemang i kårer jämte fest på nationer och Akademiska kapellet jämte Bleckhornen. Visa de många möjligheterna att engagera sig i utvecklande aktiviteter som ger goda förutsättningar att skapa personliga nätverk.

Studenter i undervisningssituationer och studiemiljö

  • Igenkänning och inspiration
    Välj bilder som kan få de presumtiva studenterna att känna ”det skulle kunna vara jag”.
  • Intresse, nyfikenhet och engagemang 
    Välj bilder där personernas intresse och nyfikenhet syns, till exempel genom initierade samtal eller engagerade och koncentrerade personer; studenter som vill ha en utmaning.
  • Tillgång till kompetens
    Visa närheten och tillgängligheten till lärare som både undervisar och forskar.
  • Individfokus 
    Fokusera gärna på enskilda individer även vid bilder av grupper. Det kan du göra genom till exempel att lägga skärpan på och/eller koncentrera belysningen till en person.
  • Gruppgemenskap
    I sammanhang med flera personer kan skratt och leenden finnas med trots att fokus ligger på koncentration och engagemang, men det glada dominerar inte bilden.
  • Flera aspekter av det sociala
    Försök förmedla att även det sociala livet kan vara utvecklande med goda möjligheter att skapa personliga nätverk.

Miljöbilder interiört och exteriört

  • lyfter estetik och låter betraktaren se arkitektonisk kvalitet, till exempel strukturer, mönster och former
  • ger överblickar, en förståelse för platsen, men gärna med människor i miljön
  • innehåller många detaljer som betraktaren vill fördjupa sig i utan att miljön upplevs rörig.
  • visar platser för såväl eftertanke som initierade samtal
  • visar miljöer från deras bästa sidor genom användning av till exempel ljus, mörker/skuggspel, förgrund, bakgrund, former och texturer.

Gruppbilder

Gruppbilder ska visa individer även när de porträtteras i grupp: 

  • Kompositionen bör vara ordnad och strukturerad.
  • Personerna ska ge ett kompetent och samlat uttryck, utstråla ett slags lågmält självförtroende.
  • Personerna ska placeras med respekt för var och ens integritet samtidigt som gruppen blir just en grupp – inte ett antal glest uppställda personer.
  • Bilden ska ge överblick; det ska gå att se vilka som ingår i gruppen.
  • Undvik överdriven användning av korsade armar som kan signalera både kaxighet och osäkerhet beroende på ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Forskning

  • Intresse, nyfikenhet och passion som drivkrafter
    Förmedla intresse och nyfikenhet hos personer, till exempel genom bilder på initierade samtal eller engagerade och koncentrerade personer.
  • Individfokus 
    Fokusera gärna på enskilda individer även vid bilder av grupper. Det kan du göra genom till exempel att lägga skärpan på och/eller koncentrera belysningen till en person.
  • Små avstånd mellan forskare, forskarstuderande, lärare och studenter
    Försök visa den informella strukturen, dels kollegor emellan, dels mellan lärare och studenter.
  • Lågmält självförtroende och aktiv kompetens 
    Visa personer som känner trygghet och stolthet i sin kompetens utan behov av att skryta eller visa kaxighet – ett lugn och en äkthet som inger förtroende.

Tänk på: Svårt och tidskrävande

Att välja bilder som träffar rätt i ton kräver träning. Det är svårt och tar tid. Ibland försvåras valet också av yttre omständigheter såsom hur miljön ser ut. Det kan därför finnas en del saker som du bör försöka undvika.

Var uppmärksam på att bilderna du väljer inte

  • visar personer som utstrålar distans och kyla istället för fokus och intresse
  • visar röriga och stökiga miljöer
  • visar platser som är tomma och ödsliga och saknar mänsklig närvaro
  • visar personer som är väldigt glada och skrattar stort utan synlig anledning eller tydligt sammanhang (som till exempel ett spex eller karnevalen)
  • enbart visar den ”gulliga och romantiska” sidan av Lund och studentlivet. Visa moderna, innovativa och högteknologiska miljöer jämte de äldre, klassiska byggnaderna och den medeltida stadskärnan
  • är komponerade så att personen utstrålar osäkerhet, ger intryck av att behöva hålla i något (till exempel en stolpe, stol eller vägg) eller har ett slags barriär mellan sig och betraktaren (till exempel att hålla en dator eller bok vid bröstet)
  • innehåller för mycket korslagda armar. Det kan signalera ett slags kaxighet vi vill undvika att utstråla. Korsade armar kan också signalera osäkerhet om de kombineras med ett osäkert och försiktigt ansiktsuttryck och kroppsspråk.