Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Antagnings-/arbetsprov

Instruktioner

Så skapar du innehåll för antagnings-/arbetsprov i PIM-systemet.

Kort intro och översikt av modulen "Antagnings-/arbetsprov" i PIM-systemet. (8 minuter)

Snabbguide

  1. ”Antagnings-/arbetsprov” är en modul i PIM-systemet som du skapar under ”Innehåll” i vänstermenyn. Modulen fyller du sedan med din text i ett antal fält som vid publicering kommer kunna generera en fjärde flik om provet/särskilda urvalet samt en undersida för ytterligare information om den processen.
  2. Tänk på att detta troligen kräver att du tydliggör och strukturerar informationen något annorlunda jämför med sitt nuvarande upplägg.
  3. För att aktivera innehållet, så pekar du därefter ut det på rätt utbildning genom fältet ”Antagnings-/arbetsprov” på respektive utbildning.

Arbetsprov definieras som ett prov som den presumtiva studenten gör på egen hand, och sedan samlar och skickar in i ett särskilt filformat. 

Antagningsprov är ett prov som man gör på plats eller distans i direkt anknytning till universitetet, t.ex. genom att svara på formulärsfrågor eller test på plats.

Även Särskilt urval kan lyftas på samma vis som arbets- och antagningsprov. Det ska enbart göras i undantagsfall. Ofta kan det räcka med att lägga till "Extra behörighetsinformation" under attributet "Tillfällen & behörighet" i PIM. Information som man lägger till där, är tänkt att komplettera och förtydliga den information om behörighet som hämtas från Lubas. Men har man mycket omfattande information om särskilt urval (bl.a. kompletterande utbildning för utländska läkare) kan det vara aktuellt att lyfta detta på liknande vis som antagnings- och arbetsprov.

Vem kan skapa antagnings-/arbetsprov?

Enbart redaktörer (utbildnings-, samordnings och fakultetsredaktör) kan redigera samt publicera modulens innehåll. Skribent kan däremot givetvis medverka med underlag och utformning med mera, men då primärt utanför systemet. En skribent kan, inuti PIM-systemet, peka ut antagnings-/arbetsprovsinnehåll till en utbildning samt se de delar som en redaktör har lagt in i provet, men inte redigera dem.

Modulen "Antagnings-/arbetsprov" är enbart relevant om ni i dag har utbildningar med någon form av mer alternativt urval. Hit räknar vi inte t.ex. CV eller Statement of Purpose för masterutbildningar (de placerar ni under "Specific documents" – än så länge bara för internationella webben; vi undersöker lösning för svenska webben eftersom flera av er önskat det.

Exempel på arbetsprov och motsvarande

Vi har skapat upp några exempel på hur det kan se ut. Du hittar dem här:

Några av länkarna leder till PIM-systemets test-testwebb, vilket gör att de kan komma att ändras och justeras för just testsyften. Detta påverkar inte de utbildningar som ni jobbar med i det skarpa PIM-systemet.

Detaljerad guide till att skapa Antagnings-/arbetsprov. (16 minuter)

Detaljerad guide: Så skapar du antagnings-/arbetsprov

  1. Börja med att klicka på "Innehåll" i vänstermenyn i PIM-systemet.
  2. Klicka på "Skapa" uppe till höger i vyn.
  3. Klicka på "Innehåll".
  4. Välj att du vill skapa familjen "Antagnings-/arbetsprov". Klicka på "Spara".

Därefter fyller du i de olika fälten enligt följande:

Basinformation 

Ge ditt innehåll en administrativ titel så det blir lätt att hitta för dig själv och andra, till exempel utifrån logiken:
Utbildningskod – Utbildningens namn – typ av övergripande prov – språk

Välj också vilken typ av "Antagnings-/arbetsprov" det rör sig om, det vill säga vilket startbegrepp som ska namnge "den fjärde fliken" som du nu kan få på din utbildning. Du kan välja mellan tre begrepp:

  • Antagningsprov
  • Arbetsprov
  • Särskilt urval.

Välj det som passar ditt innehåll bäst. 

Beskrivningstexter 

Nu ska du fylla i fyra obligatoriska beskrivningstexter, som tillsammans kommer utgöra information om ditt prov/urval. Du kan också aktivera ytterligare två frivilliga texter/flikar. 

Rubrikerna nedan är saxade från PIM och motsvarar alltså den rubricerande ledtext som ges till varje flik inne i systemet. Genom att fylla i de olika fälten får du möjlighet till en ny flik på utbildningssidan samt en undersida med mer detaljer.

  • Text till fliken "Antagnings-/arbetsprov" på utbildningssidan

Visas som en flik på utbildningssidan. Denna kommer visas som en ”fjärde flik” på din program- eller kurssida, efter t.ex. "Om programmet", "Under utbildningen" samt "Karriär och framtid". Här introducerar du att någon typ av prov eller särskilt urval ska genomföras och ger grundläggande information om detta.

  • Introduktion på undersidan "Antagnings-/arbetsprov"

Text till undersidan som beskriver hur provet/urvalet går till. Här skriver du något kort, typ en ingress. Den visas alltid högst upp på den undersida som skapas från och med att du börjar fylla i det här fältet samt de efterföljande.

Fliken "Om ansökan" – visas alltid

  • Text till fliken "Om ansökan"

Här skriver du om hur, när och var du t.ex. skickar in ditt antagnings- eller arbetsprov.

Fliken "Hjälp och kontakt" – visas alltid

  • Text till fliken "Hjälp och kontakt"

Här skriver du vart man kan vända sig med eventuella frågor gällande provet el. dyl. Du kan peka ut kontakter likt du gör på vanliga utbildningar.

Det finns också två valbara flikar, som du också kan ge text. De syns bara om du väljer att de ska göra det. 

Valbara flikar

Två frivilliga texter. Dessa visas på undersidan, förutsatt att de har aktiverats av redaktören som skapat innehållet.

  • Aktivera valbar flik 1 - välj rubrik

Välj mellan: Arbetsprov, Antagningsprov, Kunskapsprov, Delprov. Under "Text till valbar flik 1" beskriver du vad provet går ut på, samt eventuella datum.

  • Aktivera valbar flik 2 - välj rubrik

Välj mellan: Intervjuer, Tidigare prov, Personligt brev, Antagningsprov. Under "Text till valbar flik 2" beskriver vad det hela går ut på eller består av.

Dessa två valbara flikar kommer synas mellan de båda första. Rangordningen i visningen blir alltså:

  1. Om ansökan
  2. Valbar flik 1 (t.ex. Arbetsprov, Antagningsprov, Kunskapsprov, Delprov)
  3. Valbar flik 2 (t.ex. Intervjuer, Tidigare prov, Personligt brev, Antagningsprov)
  4. Hjälp och kontakt

Så länkar du till dokument eller webbsidor

Redaktören kan länka från eller flera av flikarna. Länkarna kan gå till dokument, webbsidor, formulär eller vad ni bedömer som lämpligt.

Det ni länkar till ska ej laddas upp i PIM-systemet! Länken behöver leda till en webbsida utanför PIM eller en fil som ni har laddat upp någon annanstans t.ex. i Drupal, Box, Sharepoint, OneDrive eller motsvarande. Detta betyder inte att ni ska dubbelpublicera informationen om provet etc. någon annanstans, men att eventuella filer och dokument behöver ”bo” någon annanstans än i PIM-systemet.

Fördjupande information

Antagningsprov och arbetsprover är en viktig del av antagningsprocessen för ett antal utbildningar vid universitetet. Program som använder sig av dessa är bl.a. språkkonsultprogrammet, författarskolan, skådespelarprogrammet, översättning till svenska och flera musikerprogram.

Eftersom universitetet använder sig av olika benämningar för att beskriva vad som krävs vid särskild antagning har projektet valt att definiera varianterna vi hittat.

Arbetsprov

Är ett typ av prov man gör på egen hand, oftast hemma. Det innehåller oftast en skriven instruktion som den presumtiva studenten tar del av för att sedan producera något typ av resultat som exempelvis filmklipp eller PDF-filer med avbildning av resultatet. Exempel på detta kan vara design eller ritning av en produktidé (hemuppgift industridesign) eller en inspelad monolog via mobilkamera (skådespelarprogrammet). Proven har ofta ingen specifik tidpunkt, men kräver att proven laddas upp i tid med hjälp av uppladdningsfunktion.

Antagningsprov

Är en form av övervakat test eller prov som genomförs på distans (digitalt) eller på plats under ordnade former. Det är ofta ett sorts prov där studenten ska uppvisa sina kunskaper inom ett specifikt område, t.ex. i form av test med öppna frågoreller svarsalternativ, eller genom ett framförande framför en jury/bedömargrupp. Om provet görs i sal eller på distans används ofta någon typ av övervakning. Detta är alltså en slags kunskapsmätning som sker under begränsad tid på ett särskilt datum och plats.

Särskilt urval

Betyder att det finns särskilda krav, andra kriterier eller urvalsgrunder för att kunna bli antagen till programmet. Där ingår ofta prov tillsammans med intervjuer som görs på universitetet. Här ingår utbildningar som på olika sätt har en annorlunda urvalsprocess jämfört med andra utbildningar. Ofta har denna typ av utbildning behov av att kunna visa information som blir för omfattande för att få plats under fliken "Behörighet och urval" på den ordinarie utbildningssidan.

Obs att den här fliken "Särskilt urval" alltså enbart ska användas i de fall som urvalet inkluderar någon typ av arbetsprov, antagningsprov eller motsvarande. Fliken ska beskriva den delen av processen, och är inte tänkt att ersätta den information som finns under "Behörighet och urval", utan snarare komplettera den. 

För att undvika förvirring för användaren (den presumtiva studenten) kan man som redaktör i största möjliga mån välja att kalla sin flik/modul för Arbetsprov eller Antagningsprov, hellre än "Särskilt urval", men om "Särskilt urval" ändå är det som passar allra bäst så är det den man ska välja. 

Alla utbildningar som har någon av tidigare nämnda processer – där krävs i PIM-systemet att man som redaktör väljer ett begrepp som bäst beskriver processen i sin helhet. T.ex. för Musikhögskolan så är den primära uppgiften ett arbetsprov som sedan leder till ett antagningsprov. I det fallet tjänar ingången bäst att beskrivas som ett arbetsprov då detta är första primära momentet. (Obs att modulen ej är klar/redo vad gäller just Musikhögskolans utbildningar)

På utbildningssidan

Fliken för Arbets- och antagningsprov hamnar alltid sist i ordningen från vänster på utbildningspresentationen – i flikgruppen som samlar utbildningsinformation. De är som följer (för program, finns även för kurs)

  1. Om programmet
  2. Under utbildningen
  3. Karriär och framtid
  4. Arbetsprov/Antagningsprov/Särskilt urval (valfri flik)
    Arbetsprov*
    Antagningsprov
    Särskilt urval

*Utbildningen i industridesign kallar sitt arbetsprov för "hemuppgift". I texten om denna beskrivs processen. Här säger man att hemuppgiften är en del av ett antagningsprov i två delar. Fortsättningen på provet görs med antagningsprover på plats på IKDC. Därmed bör man kunna använda sig av den övergripande rubriken ”Arbetsprov”.

Undersida – Arbets- och antagningsprov

Undersidan består alltid av en rubrik med sidtitel, en inledande kortfattad text samt navigation i form av flikar med totalt fyra möjliga flikar att fylla. Flikarna har följande benämningar:

  1. Om ansökan (obligatorisk)
     
  2. Valbar benämning (frivillig)
    Arbetsprov
    Antagningsprov
    Kunskapsprov
    Delprov
     
  3. Valbar benämning (frivillig)
    Intervjuer
    Tidigare prov
    Personligt brev
    Antagningsprov
     
  4. Hjälp och kontakt (obligatorisk)

Vissa begrepp kan vara extra viktiga då det ofta krävs att man matchar innehållet precis efter vad ens arbets- och antagningsprov faktiskt innehåller.

Kunskapsprov

Gäller exempelvis det prov man gör hos Socialstyrelsen.

Delprov

Beskriver om det finns prov som är uppdelade i flera moment vilka ingår i ansökningsprocessen.

Intervjuer

Beskriver intervjumoment som sker på plats på universitetet som en del av ansökan till utbildningen.

Tidigare prov

Är en lista av nedladdningsbara filer som länkas ut till i syfte att ge studenten möjlighet att öva inför sina egna provtillfällen.

Det är tillåtet med extern länkning för Arbetsprov/Antagningsprov och det går att länka till andra sajter eller till dokument som ligger i t.ex. Box. (Bakom detta finns tekniska och designmässiga skäl.)

Program och kurser som bör använda antagnings-/arbetsprov-modulen

Länkarna ovan går till respektive utbildnings nuvarande webbsidor. 

Det kan finnas fler utbildningar som är aktuella. Observera att modulen för antagnings-/arbetsprov inte ska användas för ”Programme-specific documents” eller motsvarande. För de handlingarna finns en separat flik under fältet "Specific documents How to apply" . En svensk motsvarighet är på gång.

Obs att den nuvarande versionen av modulen för antagnings-arbetsprov troligen INTE täcker alla behov som framför allt Musikhögskolan har av att visa olika typer av prov för t.ex. instrument. Kontakta projektledningen för mer information om detta.