Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arkivering och back up

Din webbplats i den universitetsgemensamma webblösningen arkiveras automatiskt två gånger per år, och dessutom görs en backup varje natt.

Webbplatser arkiveras två gånger per år

Alla webbplatser i den universitetsgemensamma webblösningen i Drupal arkiveras automatiskt två gånger per år. Arkivering brukar ske strax före nyår, och kring månadsskiftet juni-juli. Utifrån dessa arkiveringar är det möjligt att titta tillbaka på webbplatsens innehåll från ett tidigare tillfälle.

Göra egen arkivering av webbplatsen

Utöver den arkivering som görs två gånger per år, kan du när som helst göra en egen arkivering, där du sparar ner hela webbplatsens innehåll till din dator. Det finns olika tjänster man kan använda för att göra det, bland annat httrack.

Tänk på att det inte går att återställa webbplatsen utifrån en arkivering, utan innehåll på webbplatsen som till exempel raderats av misstag behöver skapas på nytt igen. Däremot kan man använda sin arkivering för att exempelvis kopiera texten från sin raderade sida, och klistra in den på nytt på en nyskapad sida.

Backup görs varje natt

Det görs backup på alla webbplatserna varje natt, och dessa sparas i en månad. Utifrån dessa är det möjligt att återställa webbplatsen om större fel har inträffat. Om det exempelvis är enstaka sidor som raderats av misstag, och behöver återställas, så rekommenderar vi dock att man återskapar dessa manuellt istället för att återställa hela webbplatsen (en total återställning är resurskrävande och görs enbart i nödfall).

Kontakta Servicedesk för att komma åt arkivering eller backup

För att få hjälp med att komma åt material i den arkiverade versionen av webbplatsen eller en backup, kontakta Servicedesk (servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)).

Support

Har du frågor om Drupal eller den universitetsgemensamma lösningen?

Kontakta supporten via supportens kontakt-formulär (ny flik) och ange URL för webbplatsen eller den specifika sidan det gäller.