Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lunds universitets varumärke – ton och position

Lunds universitets varumärke är summan av de upplevelser, känslor och associationer som människor får när de kommer i kontakt med oss. Genom att använda en enhetlig ton i vår kommunikation skapar vi igenkänning, bygger förtroende och bidrar till bilden av vårt lärosäte – vi gör tydligt vilka vi är och tar en tydlig position.

Stärk varumärket – kommunicera enhetligt

Att utveckla och vårda ett starkt varumärke är ett långsiktigt arbete som kräver gemensamma principer och samordnad kommunikation. Med tydliga riktlinjer säkerställer vi att vår kommunikation är konsekvent i alla kanaler och sammanhang där vi möter våra målgrupper. På så sätt stärker vi tillsammans bilden av Lunds universitet.

Som kommunikatörer har vi i uppgift att ge en sammanhållen bild av vad det innebär att välja Lunds universitet. Positionering handlar om att tydliggöra vilka vi är, vad vi står för och vad som särskiljer oss från andra lärosäten.

Tonalitet handlar om hur vi kommunicerar, vilken ton vi använder. Det språk, de bilder och de uttryck vi använder ska göra tydligt vilka vi är och vad studenter kan förvänta sig när de väljer Lunds universitet. När vi kommunicerar samstämmigt med en personlig ton blir vår kommunikation mer engagerande och relevant och skapar dessutom starkare känslomässig koppling till vårt varumärke.

Detta är Lunds universitets position

Lunds universitets position kännetecknas av behärskning och lågmält självförtroende. Vi ska visa personer som känner trygghet och stolthet i sin kompetens, utan behov av att skryta eller visa kaxighet. Det ger ett lugn och en äkthet som inger förtroende. 

Sakligt och konkret berättar vi med våra resultat varför vi är bäst i stället för att säga att vi är bäst. Allt vi säger, visar och gör ska vara grundat i fakta och vetenskap samt vara genomtänkt, välstrukturerat och relevant. 

Logik, effektivitet och förnuft driver oss framåt och leder till långsiktiga lösningar som har ett tydligt syfte.

Så kommunicerar vi universitets erbjudande till blivande studenter

Lunds universitets roll är att tillhandahålla kunskap, ge insikter och nya perspektiv. Det ansvaret tar vi genom att erbjuda dem vi kommunicerar med fördjupning och specialistkunskap. 

Vi ska stötta våra blivande studenter i att göra medvetna, kloka och taktiskt långsiktiga val som är baserade på egna intressen och leder till personlig utveckling. De studenter som attraheras av Lunds universitet har behov av att hitta övergripande information med möjlighet till fördjupning när så behövs och uppskattar därför kombinationen av logisk struktur och informationsrikedom. Det är också viktigt att informationen signalerar seriositet och hög kompetens samt har ett medvetet tilltal med känsla för kvalitet. Informationen ska inte uppfattas som överväldigande. 

Lunds universitet erbjuder – enligt presumtiva studenter själva – gedigna utbildningar med undervisning som håller hög kvalitet. Våra lärare är ofta också forskare, har hög kompetens, stort engagemang och en stark vilja att lära ut. Som student på Lunds universitet har man nära kontakt med sina lärare.

Våra blivande studenter är också intresserade av vad universitetet i vidare mening erbjuder, av de delar av studierna som ligger utanför rena föreläsningar. Vi ska visa vår lyhördhet för deras informationsbehov genom att visa på de goda möjligheter till intressanta samtal och intellektuellt utmanande samarbeten som studier hos oss erbjuder. Vi ska också berätta om möjligheterna att lära känna sig själv och att utveckla en bättre förmåga att utforska det man är intresserad av. På Lunds universitet finns möjlighet att bygga relationer med personer som är engagerade i såväl sina studier som livet utanför utbildningen.

Utöver våra utbildningar och livet kring dem ska vi berätta om ett universitet som ligger långt fram i forskningen och där många innovationer har sitt ursprung. Lunds universitet har genom utbildning och forskning gjort avtryck i samhället i stort. 

Tonalitet i bild – checklista