Utökad kurs
Utökad kurs är en funktion i PIM-systemet som ger dig möjlighet att lägga till utökad information om en kurs, till exempel om du vill visa vilka kurser som ingår i ett kurspaket. Informationen visas på undersidan "Kursinnehåll".
Process för att skapa en utökad kurssida
Du kan inte själv göra en kurs i PIM-systemet till en utökad kurs. Det är samordningsredaktören på din fakultet som samlar in behoven och meddelar användarsupporten genom att mejla servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) (med kopia till esu [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (esu[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)) tills vårt nya kontaktformulär är på plats. Märk ärendet ESU/PIM/LU-WEBB.
En grundläggande förutsättning för att en kurssida ska få kurskategorin utökad kurs är att fakuleten har tid och möjlighet att underhålla sidan. Denna kurskategori kräver mer arbete då den har mer innehåll.
Denna typ av kurssida lämpar sig för kurser som har behov att:
- ge mer detaljerad information om upplägg.
- lista kurser inom kurspaket.
- synliggöra dokument såsom kursvärdering/kursanalys.
- lista kursspecifik information i form av FAQ.
Fält för utökad kurs
Förutom de fält som finns på alla kurser i PIM-systemet så har utökad kurs även fält för:
- introduktion
- upplägg
- kurser som ingår
- frågor och svar
Dessa fungerar på samma sätt som motsvarande fält för programmets innehåll och du använder samma guide och riktlinjer.
Förutom de fält som är obligatoriska på alla kurssidor, så är även fälten för Under kursen och Introduktion obligatoriskt för en utökad kurs.
På en utökad kurs kan du peka ut sammanställning av kursutvärderingar. Du behöver först ladda upp kursutvärderingen som fil.
Det finns inget krav från En samlad utbildningswebb att ni ska ladda upp kursutvärderingar. Detta är upp till fakulteten/institutionen, beroende på hur man väljer att tillgängliggöra dessa.
Namngivningsprincip för kursutvärderingar
Information inom klamrar behövs endast om det finns mer än ett tillfälle per termin, för att undvika dubbletter.
Administrativ titel:
Kurskod + namn + termin + [studieform/takt/ort] + Kursutvärdering
Exempel: ASTC12 HT25 distans kursvärdering
Exempel: JURF12 – Utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIK) – VT25 – Kursutvärdering
Länktext:
Namn + termin + [studieform/takt/ort] + Kursutvärdering (pdf, ny flik)
Exempel: Astronomi: Stjärnornas astrofysik HT25. Kursvärdering (pdf, ny flik)
Exempel: Utvidgad juridisk introduktionskurs VT25. Kursutvärdering (pdf, ny flik)
Tänk på detta när du skriver
- Mellanrubriker är viktiga för att göra informationen lätt att ta till sig. Skapa tydliga och sökmotoroptimerade rubriker som engagerar och vägleder läsaren.
- Som myndighet har vi ansvar för att kommunicera på ett sätt som alla kan förstå. Använd klarspråk.
- Om du skriver på engelska, ta hjälp av de redaktionella riktlinjer som finns för lunduniversity.lu.se.
Att skriva klarspråk – Medarbetarwebben
Så visas kursinnehåll för besökare
Besökare kommer att se en knapp på kurssidan under fliken "Under kursen". Knappen leder till en undersida som visar den fördjupade informationen du lagt in i PIM-systemet, på liknande sätt som för programmets innehåll.
På sidan visas den information du lagt in under Kursens innehåll i PIM-systemet samt:
- Kursplan (hämtas automatiskt från Lubas)
- Senaste kurslitteraturen (hämtas automatiskt från Lubas)
Exempel på utökad kurs
Vi har skapat upp några exempel på hur det kan se ut. Du hittar dem på testwebben för ESU:
Support i PIM-systemet
För buggar och fel i PIM eller webbvisning samt frågor om funktionalitet:
Mejlaservicedesk [at] lu [dot] se ( servicedesk[at]lu[dot]se) tills vårt nya kontaktformulär är på plats. Skriv tydligt att ärendet gäller ESU/PIM/LU-WEBB, och ange gärna "LU WEBB - Extern part".