Vad är klarspråk?

Person som arbetar vid bärbar dator. Foto.

Klarspråk är en grundläggande del av effektiv kommunikation, särskilt när det gäller webbpublicering inom statliga organisationer. Att skriva klarspråk innebär att texter ska vara lätta att förstå, med ord och termer som används konsekvent och utan onödigt komplicerade formuleringar. Detta är inte bara en god praxis, utan en lagkrav enligt E-delegationens webbriktlinjer.

Klarspråk är inte bara en bra idé - det är en lagstadgad nödvändighet för statliga organisationer. Genom att förstå och tillämpa principerna för klarspråk kan du bidra till att skapa mer användarvänliga och tillgängliga webbplatser. Dessutom kan genomförandet av dessa principer hjälpa till att säkerställa att Lunds universitets webbplatser uppfyller lagkraven och bidrar till en mer inkluderande digital miljö. När du skriver begripliga texter blir din webbplats en mer tillgänglig och användarvänlig plats för alla.

Vad säger lagen?

E-delegationens webbriktlinjer ställer specifika krav på klarspråk för att säkerställa att webbplatser är tillgängliga och lättanvända för alla. Några av dessa krav inkluderar:

• All information ska ges på begriplig svenska
  • Texterna ska vara överskådliga och det viktigaste ska lyftas fram
  • Beskrivande rubriker och etiketter ska användas
  • Instruktioner ska inte vara beroende av sensoriska kännetecken
  • Innehållet ska presenteras i en meningsfull ordning för alla
  • Datum och andra sifferuppgifter ska skrivas konsekvent.

Hur man skriver klarspråk

Här är några grundläggande tips för att skriva i klarspråk:

1. Använd enkla ord: Undvik krångliga ord och termer så mycket som möjligt. Om du måste använda sådana ord, se till att förklara dem på ett enkelt och begripligt sätt.

2. Var tydlig och direkt: Skriv i aktiv form snarare än passiv. Använd konkreta exempel för att förklara abstrakta koncept.

3. Strukturera din text väl: Använd rubriker, underrubriker och punktlistor korrekt för att göra din text lättare att följa.

4. Var konsekvent: Använd samma ord och termer genom hela texten för att undvika förvirring.

5. Testa din text: Be någon som inte är bekant med ämnet att läsa din text. Om de kan förstå den, har du skrivit i klarspråk. Du kan också testa hur läsbar din text med ett LIX-test. Ett LIX-test räknar ut läsbarhetsindexet för din text. LIX-räknaren ger dig ett siffervärde som du sedan kan jämföra mot en poängskala.

Genomatt följa dessa tips kan du bidra till att informationen du publicerar är tillgänglig och förståelig för alla. Klarspråk är inte bara en fråga om att följa lagar och riktlinjer, det är också ett sätt att respektera och värdesätta din publik.

Lunds universitets språkpolicy

Lunds universitet har fastställt en språkpolicy som ger konkreta exempel på hur dessa lagkrav kan tillämpas i praktiken. Universitetets policy har tre huvudmål: klarspråk, parallellspråkighet och flerspråkighet.

• Klarspråk: Precis som E-delegationens krav betonar universitetets policy att språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Detta innebär att texterna ska vara klara och direkta, med enkla satser och ett konsekvent användande av termer.
  • Parallellspråkighet: Att svenska och engelska används sida vid sida är ett sätt att säkerställa att webbplatsen är tillgänglig och användbar för alla, oavsett om de behärskar svenska eller inte. Detta speglar E-delegationens krav på att all information ska ges på begriplig svenska, samtidigt som det ger utrymme för internationell tillgänglighet.
  • Flerspråkighet: Medan E-delegationen inte specificerar krav på flerspråkighet, kan detta mål från Lunds universitet ses som ett steg utöver lagkravet, och är högst relevant för en aktör som har en stor del studenter och anställda som är icke-svensktalande.